Rondom Nazare en Fatima - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Johan Grotenhuis - WaarBenJij.nu Rondom Nazare en Fatima - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Johan Grotenhuis - WaarBenJij.nu

Rondom Nazare en Fatima

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

18 Mei 2017 | Portugal, Nazaré

Maandag 15 Mei gingen we verder naar Praia de Mira. Dit is een kleine badplaats , waar de traditionele sleepvisserij nog toegepast wordt. Omdat er geen haven is, worden de boten en later de netten met tractoren (vroeger ossen) het strand opgetrokken, waarna op het strand de netten leeggehaald worden. Ook was er een klein maar mooi museum waar het verhaal van het dorp en de visvangst goed weergegeven is.
Er was geen programma, dus iedereen kon van het mooie weer genieten en zijn dingen doen.
Zelf heb ik enkele reparaties aan auto’s en caravans verricht en een controle-rondje gehouden, waarbij toch enkele gebreken tevoorschijn kwamen.
Op dinsdagavond hadden we een diner met daarna een Fado-optreden, dit is een typisch Portugees soort levenslied. Iedereen heeft dit bijzonder gewaardeerd.
Woensdag 17 mei was het weer doorreizen. Dit keer gingen we naar Nazaré, een vissersdorp en badplaats aan de Costa de Prata. Hier wordt nog op de traditionele manier gevist en het boeten van de netten en het drogen van de vis gebeurt op het strand, waarbij de mensen in klederdracht rondlopen. De mannen dragen een wollen kniebroek met geruit hemd en de vrouwen een korte rok met daaronder wel zeven! wijde onderrokken.
Donderdag 18 mei vertrokken we vroeg voor een lange excursiedag. De dag werd begeleid door een prima Nederlandstalige gids. Eerst bezochten we het ommuurde vestingstadje Obidos, wat tot een nationaal monument verklaard is. Daarna bezochten we een marmergroeve en een marmerfabriek waar de grote brokken marmersteen verwerkt worden tot producten die wij kennen en over de hele wereld uitgevoerd worden. Iedereen keek z’n ogen uit!
Ondertussen was het middaguur al gepasseerd en reisden we verder naar Fatima, waar we eerst een uitgebreide lunch voorgeschoteld kregen en daarna bezochten we het bedevaartsoord. Dit is op 13 mei door de Paus bezocht omdat het toen precies 100 jaar geleden was dat de verschijning van Maria aan de herderskinderen plaatsgevonden heeft. Wij bezochten daar de witte basiliek met het enorme voorplein, waar elk jaar veel pelgrims naar toe trekken en het laatste stuk op de knieën afleggen.
Daarna gingen we wat verder landinwaarts naar Batalha, waar een groot en bijzonder klooster ligt en als een van de mooiste bouwwerken van Portugal beschouwd wordt. Het complex is opgenomen op de werelderfgoedlijst van de Unesco en uitgeroepen tot een van de zeven wonderen van Portugal.
Moe en voldaan kwamen we ’s avonds rond zevenen op de camping aan.
Morgen, vrijdag 19 mei is een vrije dag waarop velen van de groep Nazaré willen bezoeken.
Zaterdag reizen we door naar Lissabon.

Groetjes van Anneke en Johan.

• 21 Mei 2017 - 22:10

Nel En Dick De Beij:

Hallo Anneke en Johan,
    Wij zijn ook in Portugal en hebben met Peter geappt. Aanstaande vrijdag gaan we elkaar zien en de herinneringen ophalen van die mooie Marokkoreis vorig jaar.
    Tot vrijdag.
    Nel&Dick

• 23 Mei 2017 - 21:59

Margreet & Frank:

Hoi Johan & Anneke,
    Weer mooie verhalen, druk programma zo te lezen, maar erg interessant. Ik begrijp dat we zeker nog een keer naar de kust van Portugal moeten, dat hebben we vorig jaar overgeslagen.
    En goed dat je je al nuttig hebt kunnen maken, Johan, en al mankementen kon verhelpen.
    Doe de groeten aan Dick & Nel als jullie ze eind deze week treffen.
    Groetjes en geniet nog maar lekker!
    Margreet & Frank