Alweer op de helft - Reisverslag uit Durrës, Albanië van Johan Grotenhuis - WaarBenJij.nu Alweer op de helft - Reisverslag uit Durrës, Albanië van Johan Grotenhuis - WaarBenJij.nu

Alweer op de helft

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

04 Juni 2018 | Albanië, Durrës

Woensdag 23 mei:
Tijdens de rit naar Zlatibor reed een deelnemer met zijn auto met caravan door een gat in de weg en vernielde daardoor 3 banden. Omdat er geen 3 reservewielen aan boord waren, heb ik met hulp van de alarmcentrale de auto af laten slepen en van 3 nieuwe laten voorzien. Daarna kon de deelnemer zelfstandig verder rijden.
De volgende dag genoten we van een excursie met gids naar Mokra Gora, maakten een treinrit door het natuurpark Tara en bezochten we de houten filmstad Mecavnik
Vrijdag 25 mei was een vrije dag, waar ik nog enkele klussen gedaan heb, Anneke de was in de machine gedaan en hebben bezochten we per fiets het dorp. We deden daar onze boodschappen, keken rond in het dorpje en bezochten een terras.
De prijzen zijn erg laag. Je hebt een complete maaltijd met drinken voor minder dan € 10,- per persoon. Het weer was de laatste dagen goed: Mooi zonnig zomerweer 25 graden en ’s avonds een onweersbui.
De campings in Servië waren van goede kwaliteit, prima sanitair.
Ook viel ons op dat de mensen erg vriendelijk zijn.
Kortom In Servië kun je goed vakantie houden, vriendelijke mensen, mooie omgeving en best veel te zien.
Zaterdag 26 mei gingen we weer op weg voor een grotere afstand naar een overnachtingsplaats bij een motel in Predejane. Hier hebben we met de groep gegeten (was goedkoper dan zelf koken!), het smaakte prima De Serven beknibbelen niet op de grootte van de porties en hebben veel vlees op het menu staan.

Op zondag 27 mei reisden we naar Skopje in Macedonië. Wij logeerden daar op een camping bij een motel dicht bij de stad.
Op maandag 28 mei stond ‘s morgens een bus klaar voor een excursie naar de stad Skopje. Het is eigenlijk een vreemde stad met grote tegenstellingen. De stationsklok staat stil op de tijd van de laatste aardbeving in 1963. We bezochten de geboorteplek en memorial house van moeder Theresa, een van de meest beroemde Macedoniërs. Verder hebben we ons verwonderd over de vele grote standbeelden en de herbouwde stad. Ook bezochten we de oude stad waar de bijzondere kerk Sveti Spas staat, welke gedeeltelijk in de grond gebouwd is, omdat kerken niet hoger mogen zijn dan moskeeën.
Vanuit het raam van de camper hebben we uitzicht op Millennium kruis, welke 66 meter hoog is. Het op 1 na het grootste kruis ter wereld en al vanaf zo’n 30 km te zien is.
Dinsdag 29 mei reisden we verder naar het meer van Orhid, waar de grens met Griekenland doorheen loopt.
Hier blijven we 5 nachten, waarna we doorreizen naar Albanië.
Op woensdag 30 mei hadden we een vrije dag met erg mooi weer.
Overdag heb ik een aantal klussen gedaan en ’s avonds was er een diner met plaatselijke muziek. De muziek werd door de meesten niet erg gewaardeerd.
Maar dit werd op donderdag 31 mei helemaal goedgemaakt met een geweldige boottocht va ruim 4 uur over het meer van Orhid naar St Naum met daarbij een voortreffelijke lunch.
Op zaterdag 2 juni hadden we een excursie met een wandeltocht waarbij we vergezeld werden door een oude vrouw en een aantal ezeltjes. Hierna was er een super gezellig eten in dat bergdorpje georganiseerd. Een deelneemster kwam bij de wandeltocht te vallen en brak haar arm.
Zijn is de volgende dag met het vliegtuig naar huis gegaan en de auto met caravan wordt gerepatrieerd.
Zondag 3 juni: Nadat we de repatriëring en vlucht begeleid hebben, zijn we doorgereisd naar Albanië
We zitten nu op een camping aan de Adriatische zee en staan ongeveer 1 meter vanaf het water. Geweldig!

Het verhaal wordt zo wel erg lang, maar dat komt dat we bijna geen WiFi hebben, maar dan hebben jullie wat te lezen!
Het uploaden van foto's gaat erg slecht, misschien een volgende keer.

Groetjes en tot later

• 04 Juni 2018 - 15:17

Toos:

Hallo vrienden
    Wat een gezellig verhaal. Ik heb het even op m'n gemak doorgelezen en dacht, wat zien jullie veel.
    Geniet er maar volop van.
    Groetjes van Gerrit en Toos

• 06 Juni 2018 - 06:19

Engelien:

Dag Anneke en Johan, fijn dat jullie het naar de zin hebben. Geniet er van met elkaar .
    Lieve groetjes van mij.