Weer een week verder - Reisverslag uit Zasavica Prva, Servië van Johan Grotenhuis - WaarBenJij.nu Weer een week verder - Reisverslag uit Zasavica Prva, Servië van Johan Grotenhuis - WaarBenJij.nu

Weer een week verder

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

22 Mei 2018 | Servië, Zasavica Prva

Vrijdag 18 mei zijn we verder gereisd naar Sikonda bij Pecs.
’s Avonds heeft de campingeigenaar een Hongaarse maaltijd gemaakt op een houtvuur: In een grote pan werd in bijzijn van de groep goulash gekookt. Na een paar uurtjes en glazen wijn werd dit genuttigd door de hele groep. Iedereen genoot! Het was een gezellige avond!
Op zaterdag 17 mei zijn we met de bus naar Pecs geweest en hebben we daar met een gids een rondwandeling gemaakt. Het weer werkte mee (erg mooi om de stad te bezoeken)
Ondertussen een aantal technische probleempjes opgelost, zoals geen stroom, koelkast doet het niet, Geen gas in de caravan  drukregelaar in de stad gekocht en met een stel verloopstukken deze zodanig aangepast dat de Nederlandse gasfles gebruikt kon worden.
Op zondag 20 mei (1e pinksterdag) zijn we vertrokken naar Sremsa Mitrovica in Servië.
De route was een avontuur op zichzelf. Via kleine weggetjes vol met hobbels en kuilen en onduidelijke wegmarkeringen is iedereen toch wel op de plek van bestemming gekomen. Sommigen hebben daarbij wel 5 keer de grens gepasseerd! Op de camping stond ook nog een andere Nederlandse groep van de NKC. Hierdoor was het wel passen en meten.
De camping is een onderdeel van een nationaal park, welke gesubsidieerd wordt door de Europese Unie. Een mooie omgeving in de natuur, waar ezelinnenkaas gemaakt wordt.
’s Avonds zijn we met de groep gaan eten in een soort boerenschuur waar een plaatselijk gerecht geserveerd werd. Veel vlees, brood en worst en groente. Smaakte prima, dus heeft iedereen weer erg genoten.
De volgende dag (maandag 21 mei) hebben we onder leiding van een Nederlandse gids het stadje bekeken en daar de lunch gebruikt. Was wel aardig, maar niet bijzonder. Ons viel de vele verouderde gebouwen op. Er is hier veel te doen om alles op te knappen!
Dinsdag 22 mei gingen we met een boot het natuurgebied in, waar veel vogels en waterdieren leven.
Na de boottocht maakten we onder leiding van de beheerder een wandeling door de omgeving, waar we paarden, ezels koeien en ooievaars aantroffen.
’s Middags was vrij en heb ik nog een aantal klussen gedaan, zoals een kapotgereden bumper gerepareerd, Startproblemen van een camper opgelost, doorgezakte tuinstoel hersteld, paneel van douchecel in caravan vastgezet Gat in raam van caravan afgeplakt enz….
Op woensdag 23 mei gaan we weer zuidelijker naar Zlatibor in Servie.
Binnenkort zet ik een aantal foto’s bij dit bericht.
Groetjes en tot de volgende keer.

• 30 Mei 2018 - 17:42

Gemmy:

Mooi om jullie zo te volgen Anneke en Johan. Geniet ervan.
    Groeten, Henk en Gemmy