Naar Burgos en Santiago - Reisverslag uit Portonovo, Spanje van Johan Grotenhuis - WaarBenJij.nu Naar Burgos en Santiago - Reisverslag uit Portonovo, Spanje van Johan Grotenhuis - WaarBenJij.nu

Naar Burgos en Santiago

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

11 Mei 2017 | Spanje, Portonovo

Op vrijdag 5 mei hebben we Zarautz verlaten en naar Burgos gereisd.
De dag daarop bezochten we de bijzonder mooie Kathedraal en zijn we rondgeleid door een erg geestige gids. Het was er koud die morgen. Na de rondleiding kon iedereen de stad verkennen en op eigen gelegenheid de camping weer opzoeken (4km) Ondertussen heb ik wat probleempjes aan voertuigen opgelost.
Op 7 mei trokken we door naar een erg mooi plaatsje Puebla de Sanabria in het Spaanse Baskenland.
Het was daar erg mooi weer en we hadden vrij, dus een ieder kon hier op z’n eigen manier van genieten. Zo is een groep een wandeling in de omgeving gaan maken.
Dinsdag 9 mei reisden we naar Portonovo, wat aan de Spaanse westkust ligt. Het weer werd slechter. Op woensdag, toen we met de bus naar Santiago de Compostela gingen en daar door een gids rondgeleid werden, hadden we nog wel redelijk weer. Ook hebben we daar van een voortreffelijke lunch genoten. Het is een bijzondere belevenis om de pelgrims daar aan te zien komen! Ook werd door een groot aantal de bedevaartsmis bijgewoond met als bijzondere attractie het zwaaien van Botafumero, het grootste wierrookvat ter wereld, wat aan een touw aan het plafond hangt en door 8 kerkdienaren in beweging gebracht wordt (zoals een klok geluid wordt). Zodanig dat het bijna het plafond van de basiliek raakt. (20 meter)
Na een nacht met hevige onweersbuien vandaag een “bijkomdag”: de was gedaan, enkele problemen aan auto en caravan opgelost. Vanmiddag redelijk weer en hebben we een rondrit naar het schiereiland O grove bezocht met het kleine kerkje bedekt met St Jacobsschelpen.
Morgen rijden we naar Povoa de Varzim in Portugal.

• 12 Mei 2017 - 21:41

Marion Hulskotte:

Prachtig om te lezen en om jullie zo te volgen. Heel veel plezier en tot over een paar weken. Geniet er lekker van

• 13 Mei 2017 - 10:45

Sandra:

Leuk om mee te volgen waar jullie zijn en wat jullie doen. Gisteren heb ik samen met Iris de foto's bekeken. Hopelijk krijgen jullie nog een beetje mooi weer de komende tijd!

• 16 Mei 2017 - 17:29

Margreet & Frank:

Hoi Johan & Anneke, Leuk jullie verhalen te lezen en zo herkenbaar voor ons! In 2015 waren we ook aan de westkust van Spanje, Santiago, O Grove. Helaas zwierde het wierookvat niet toen wij er waren, we zagen het wel hangen. Bijzondere sfeer inderdaad, met al die pelgrims die languit op het plein voor de kerk liggen en overal op de wegen die naar Santiago voeren. Het kerkje op O Grove bezochten wij ook, heel bijzonder. Geniet nog! Groetjes, Margreet & Frank